Alla inlägg under februari 2010

Av Matilda - 23 februari 2010 20:08

Idag har jag en trött hund.Ändå har vi inte gjort så väldans mkt.Vi har tagit lite kortare promenader.Vi fick besök av barnens äldsta kusin. Vi har varit och hälsat på barnens kusiner.Min tös tar piano lektioner där och jag brukar försöka roa barnens yngsta kusin,en liten skrutta på 1,5 år ca,men de senaste gångerna har Alice följt med och tänk, hon är mkt bättre på att roa lilla flickebarnet än vad jag är..  Det blir mkt bus och jaga boll där.Vi har även varit över hos våra goa grannar som har lilla söta pudelpojken Teddy.Det gick jättebra,andra ggn de sågs    Men som sagt, nu har jag en trött liten Alice som ligger helt utslagen vid mina fötter   

Av Matilda - 22 februari 2010 19:48

Lycka är en eller varför inte två hundar i famnen när man kommit hem från jobbet och är trött och hurrven   

Av Matilda - 18 februari 2010 15:28

Den dära Alice..Idag blev det bad,borstining föning mera borste o kam.Hon är istort behov av att bli ordentligt klippt,ska ta mig ikragen och boka tid.Här kommer några nytagna kort på madamen.Så fort vi hade fönat och borstat klart sprang hon ut och hoppade i snön..  

     

     

Av Matilda - 18 februari 2010 11:40

Som jag skrivit tidigare så har jag nästan aldrig haft hundgodis med mig i fickan.Jag glömmer och tycker det är lite bängligt om jag ska vara ärlig..Men så fick jag två olika sorter av min goa granne lite längre bort på gatan.Hennes lilla pudelvalp ratade dem och istället för att kasta bort dem så tänkte hon på oss!Sweet! Och mina två doggar älskar godiset!

Jag har använt det när jag lek/tränat med klickern,funkat kalas!För några dagar sen så hör och häpna la jag ner några i min jackficka!Det tog inte långstund innan hundarna visste vad som var där   Det har funkat kalas med att träna kontaktövningar,särskillt då med Alice,tack vare lite godis!Alice har en benägenhet att gruffa mot det mesta,soptunnor cyklar,konstiga skyltar och hundar som skäller.Hon är ju snart 8mån så det kanske är spökåldern? Idag hörde vi en hund skäla på avstånd och genast började Alice att streta åt det hållet och gruffa.Jag laddade med godis i handen o sa: ska du ha gott? Genast så slutade hon streta och gruffa och blev den sötaste lilla ögontjänaren jag vet   På vägen hem sen hoppade hon och puffade på min hand med nosen,dvs tiggde godis hehe.

Ska försöka komma ihåg att ladda fickan med godis oftare tror jag.

Av Matilda - 10 februari 2010 22:09

Ikväll hade jag en tupperwareleverans att packa.När jag skulle skriva namn på påsarna var pennan borta..Nu har jag lärt mig,pennan låg i Alice bädd  

När jag packar varorna är de på golvet,och jag med.Jag hinner knappt räkna till tre så har jag båda hundarna hos mig.De trampar på papper,påsar,burkar och mig..  

Hopplösa är de!Jag försökte knuffa bort dem och fyade lite lagomt,men hjälpte det?Nää.Fick bara en uppnosig blick av Esmeralda.

 

Tillslut fanns det inget annat att göra än att sätta dem i "skamvrån"

   

  

Av Matilda - 9 februari 2010 13:54

Det där med träningen igen...Jag känner mig inte alltid som en bra hundmänniska..Jag menar,det där med att ha med sig godis i jackfickan, jag kan nog räkna på mina händer hur många ggr jag faktiskt haft med mig hundgodis i jackfickan under mina 5år som hundägare.

Kommer ofta på att justja, var är belöningen när jag tränat doggarna. Vilken tur att det då finns pinnar ute!Min räddning!

 

Här har Alice just fått sin belöning efter en lyckad "smit inte förbi matte" träning.Alice vill alltid gå först,idag tänkte jag att vi skulle öva på att inte gå först.

Vi gick på en smal upptrampad stig.Alice flåsar mig i nacken,nåja hälsenan och vill komma förbi!Jag visar med handen att hon inte får.två ggr smiter hon förbi,men kommer snabbt tillbaka bakom mig när jag säger "vad gör du??" Sen gick hon så fint bakom mig ända tills jag sa varsågod!Då rusade hon förbi,stannade och tittade.Belöning belöning belöning tänker jag.Hittar en pinne o voila!

   

Av Matilda - 9 februari 2010 09:11

När jag skulle välja vilken ras som skulle passa mig/oss så valde jag en liten ras.Tänkte som så att en liten hund inte kräver lika mkt stimulans som en stor hund.En liten hund mår bra av träning, men om den inte får träning hela tiden så mår den inte dåligt av det.Hoppas jag.

Jag skulle önska att jag hade orken/tog mig mera tid för just träning.Att tanken med promenixen är att öva olika moment. Tyvärr blir det ofta inte mer än lite inkallning och sitt-stanna kvar.

Igår dammade jag av en oanvänd gammal klicker.Skar upp lite falukorv(ska det tränas måste det ju finnas god belöning   )och tog med mig Alice  ner. Det gick helt ok.Ska ta och läsa på lite mer om klicker och prova lite mer.Vi får se om tiden räcker till idag,min lediga dag då allt ska hinnas med.Just nu tränar vi iaf ligg/stanna kvar, i mitt knä   

Av Matilda - 8 februari 2010 19:52

När jag kommer hem och öppnar dörren dröjjer det inte länge förrns (satt och funderade ett tag på om jag kunde skriva förrns,och kom fram till att det kunde jag!)fiskmåsorkestern är igång. Den består av Esmeralda 5år och Alice  8mån.De piper, gnyr och grymtar i kör.Esmeralda kör sin kittliga nosen hälsning(gnuggar med nosen hittan o ditan där hon kommer åt)och Alice försöker slickas överallt.

Det är rätt mysig  

Presentation


Från att ha varit en sk hundblogg har det gått över till att bli en fotoblogg. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gässtbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards