Alla inlägg under september 2010

Av Matilda - 30 september 2010 11:17

 

Idag på morgonen var det alldeles dimmigt och vackert ute.När doggarna och jag lämnat tösen i skolan gick vi till skogen.Solstrålar bröt så vackert genom träden,tyvärr lyckades inte min lilla titt o knäpp kamera fånga det.

  I skogen fick doggarna som vanligt bus och spring i benen.Det lät nästan som en hjord med hästar som kom galopperandes..  

   

Vi gick ner till sjön,jag ville se hur det såg ut där idag då det var så dimmigt.Kan ju säga att man inte såg så mkt!Men det var vackert i sig  

   

Esmeralda sprang som vanligt helt orädd ut på bryggan och Alice satt som vanligt kvar vid strandkanten och tittade.Det var nästan så att Esme kaxade upp sig lite granna för hon sprang fram och tillbaka på bryggan,busade med mig och mot Alice.Kanske hon försökte locka på henne?Vad vet jag   

       

Väl på land så fick doggarna frispel och jagade runt,lät som hundslagsmål, men svansarna viftade .

   

På väg hem mötte vi Esmes polare Greta med sin matte.Matten hade förut två hundar och när vi träffades i början så varnade matten lite för dem,att de kunde vara lite tjuriga.Sen frågade hon mig om jag kunde gissa vad den andra hunden hette.(den första hette ju Greta) "Hans?"undrade jag,men det var fel.Garbo så klart sa damen,Greta Garbo,det tyckte jag var fyndigt!  

Greta och Esme fann varandra på något vis.Till och med så att Greta ibland ylar lite som hälsning.

   

Väl hemma så mötte vi grannen Bella med husse.En snabbhälsning blev det där.

 

Avslutningsvis två närbilder på mitt lilla troll Esme   

   

Av Matilda - 30 september 2010 11:03

Häromdan skulle jag bara ut på en snabb kiss runda med doggarna.Familjen väntade hemma,vi skulle ut och handla.JAg hann inte gå långt förrns vi mötte lilla Stina med matte.Självklart skulle det hälsas!Strax efter kom Teddy ikapp oss.Han hade tydligen hört att Alice var ute och bjäbbade så de skyndade på för att komma ikapp oss.

     

Det är så synd att vi inte har nån inhängnad rastplats här nära,där man kan släppa lös hundarna utan att vara rädd för cyklister osv..

När vi skulle gå vidare så valde Teddy att gå med oss.

 

Av Matilda - 27 september 2010 10:33

Veckan som har varit har varit rolig,det har iofs int ehänt så mkt men det som har hänt har varit roligt!Om jag börjar med söndag för en v.sen.Då kom min kära storebror med familj över och åt kvällsmat med oss.Så nice!Vi ses för sällan. Självklart var hans yngsta dotter Tyra med.Hon är 2,3år och gillar Alice välldans mkt!Och det är tur att hon har valt ut Alice,för där verkar det vara ömsesidigt.Med Esme däremot...Esme har lite svårare för små barn kan man säga.

På tisdagen sen fick jag äran att vara barnvakt åt lilla Tyra!Jag plockade fram min pedagogiska ådra och var ute i rusket,plaskade i pölar,kastade löve i bäcken,gungade,tittade på sniglar,fixade middag,bakade bullar!Ute på promenaden ville Tyra hålla Alice,och det gick ju jättebra  

 

(ursäkta bilkvaliten men ingen av dem ville stå stilla  )

I helgen som var nu så for jag och doggarna till Harbro stugan,där promenerade vi med tre av mina väninnor.Ljuvligt väder!Ljuvlig skog!Doggarna fick springa lösa och pipen var till stor hjälp att hålla dem nära.Lite lite svamp  lyckades jag hitta oxå.(och nu gjorde jag så som jag sagt att jag aldrig ska göra,jag plockade svamp där det finns risk för att hundar går o pinkar..  )

På lör kväll for jag och doggarna över till Elin (hon som hade hand om Alice när vi var i spanien)Alice blev helt till sig och visade mig vilken dörr vi skulle gå in i.Daniel, Elins fästman var oxå hemma.Kärt återseende för dem alla tror jag.De fick gosa med hundar,jag med bebis   

I söndagsmorse for jag och Alice (esme var trött) med svägerskan och lilla Noah 4,5år tillbaka till harbroskogarna,utrustade med påsar(i lördags hade jag bara bajspåsar med mig..) Vi var ute i ca 2timmar o hittade en hel del!Jag hittade kanske inte lika mkt,var lite upptagen med att knäppa kort.Alice fick ha pipen,då hörde vi henne hela tiden.

                   

Väl hemma hann jag bara börja med middagen,sen kom sms från andra svägerskan,nu var hon här!Vi hade bestämt att vi skulle träffas ute med hundarna.Kanske lite lugnare för Alice då.Jag tycker det gick rätt bra ute, vi tog en sväng i skogen.Alice har lite skräckblandad förtjusning mot Molly.Sprang efter.pep.sprang efter.Inne gick det inte fullt lika bra,men men.Det blir förhoppningsvis bättre!

             

En härlig vecka som sagt!

Av Matilda - 25 september 2010 08:00

Säga vad man vill om mina skrutt hundar,men sitt-stanna kvar funkar som oftast!

Alldeles nu så fick de lite lördags frukost (några bitar frollic   ) Och Alice var ensam uppe.Sitt sa jag o sen upp med handen o visade och sa "stanna kvar".Jag fyllde på med maten, tog vattenskålen och gick bort o fyllde den.Alice satt så duktigt, 30cm från go´bitarna men utan att röra sig!Hon gnydde lite men sänkte inte ens nosen ner mot maten.Duktig dogge!   

Esmeralda hörde nog min viskning"ska du ha gott?" för  hon kom upprusandes från nedervåningen och satte sig själv och väntade.Man blir som stolt, nåt kan de iaf!  

Av Matilda - 17 september 2010 17:29

Började promenaden med tanke att vi bara skulle gå runt kolonilotterna.Därför iddes jag inte ta på mig strumpor eller ordentliga skor,utan lånade Johans foppatofflor.Men plötsligt så vek jag av vägen, gick rakt in i skogen och upp mot berget.Doggarna var inte sena att haka på!De får sånt härligt spring i bena!Foppa tofflor är väl inte att rekomendera när man ska över våta halkiga trädrötter och upp på berg med blöt mossa på..  Alice tog täten och fick doft på nåt.Började skälla och rännde iväg.Kanske en katt?Eller kanske ett rådjur?Duktig som hon är avbröt hon spåret och kom när jag ropade på henne.

   

Vi fortsatte och var snart framme.Jag satt i solen och hundarna bökade runt som små vildsvin i mossan.

   

Alice fick som vanligt hela skogen i pälsen.

     

En underbar plats att njuta av,och bara 5 min hemifrån.Hundarna fick springa omkring jaga varandra gnaga på pinna kottar och mossa,hoppa upp och ner på stenblock osv.Sen var det dax att bege sig hem.Vi gick nästan samma väg tillbaka, lite mera innåt bara.Då sätter Alice igång att skälla igen.Vid ungefär samma ställe.Jag pratar i tlf och kollar upp och ser då ett älghuvud!Det var inte nära, men tillräckligt nära för att kännas lite för nära.Jag lägger snabbt på och ropar in Alice som kommer.Sen vände vi på klacken och gick hem.

 

Spännande att ha naturen så tätt inpå knutarna!

Av Matilda - 16 september 2010 13:35

Nu var det ett tag sen jag gick i skogen med doggarna.Oftast har det blivit min vanliga rutt runt sjön och det av egoistiska skäl, jag vill hurtgå med hundarna kopplade och sjön är mysig!Sen går jag ju de kortare svängarna då hundarna får springa lösa.Men idag vart det en lång stund i skogen.Hundarna sprang,hoppade, jagade och käkade blåbär!Så kul att se!Och de skulle vara på samma ställe och lukta/äta hela tiden  Så jag tog det lungt och lät de härja loss.

Jag har tyvärr glömt kameran hos en kompis, men smackade av några kort med mobben.

               

Esmeralda hittade en pinne som hon försvarade bra.Alice försökte ta den många ggr med gav upp efter ett tag .

       

Skogen är iaf härlig nu på hösten!

Av Matilda - 14 september 2010 14:36

Så var det dax för Alice att få pälsen klippt.Henne tordes jag inte raka,även om det var frestande...Kidsen skulle nog inte förlåta mig då!"alice är en liten fluff" säger de..  Denna gången rök iaf pälsen på bakbenen och över rumpan.Svansen klipptes oxå.Sen blev nos och tassar rakade.Kvar är då framben och manen...voj.Men men det tar jag vilken dag som helst   

     

 

 

Av Matilda - 14 september 2010 14:20

Well, nu börjar det bli ordning på min lilla dammråttas päls.Eftersom varken jag eller Esmeralda är särskillt förtjust i pälsvård så åkte trimmern fram.Och pälsen av.Eftersom varken jag eller Esmeralda har tålamod så har jag tagit det i olika etapper.Idag blev det finputs av hätta och öron.Rakning av tassar och nos.Sen är det bara benen kvar.Gissar att när de är klara är det bara att börja om från början.Never ending story.

Esme har iaf lärt sig att så fort jag har grejjat med hennes päls så går vi ut och busar så idag så fort hon blev nedsatt på golvet rusade hon mot dörren och väl ute stod hon och sprätte och gläffsade o ville busa.Alice såg nästan lite chockad ut..

  En före bild,innan lilla nosen rakades fram  

         

 

Presentation


Från att ha varit en sk hundblogg har det gått över till att bli en fotoblogg. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gässtbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards